Zoeken
  • Commissie Communicatie

RSSOC 2019 International Rally

Bijgewerkt: 27 dec 2020

A Slice of The Cotswolds, England - 21-23 juni 2019


Dit jaar besloten om de International Rally van de Engelse club te bezoeken in de Cotswolds. Op 20 juni ’s ochtends vroeg vertrokken richting Calais, met de Land Rover Defender 110 De SE6-A rijdt momenteel nog altijd niet i.v.m. restauratie en de Scimitar Sabre heeft naar mijn idee nog te weinig kilometers gereden om deze als onvoorwaardelijk betrouwbaar te kunnen bestempelen sinds deze een Nederlands kenteken heeft. Aangezien mijn dochter Lot mee is gegaan en zij op maandag 24 juni ’s ochtends vroeg tentamens moet doen, lijkt de keuze voor de immer betrouwbare Defender de enige juiste.


“Ons plan is om op donderdag af te reizen naar Dorset in Zuid Engeland, om aldaar met de Defender een dag te kunnen greenlanen.”

De reis verloopt zonder problemen, echter de verkeersdrukte en wegwerkzaamheden vertragen ons enorm. Na een reis van 13,5 uur, wat normaliter ongeveer 9 uur in beslag neemt, arriveren wij bij ons hotel in Swanage.


Het plan is: inchecken, koffers op de kamer leggen en eten! Dat laatste blijkt echter lastiger dan verwacht, want hoewel de meeste restaurant zichzelf promoten met “All day meals”, zijn de keukens al om 20:00 uur gesloten. Dus vanuit Swanage, door naar Corfe Castle, om uiteindelijk in Wareham te belanden waar het wel mogelijk is om rond 21:00 uur nog een maal te bestellen. Ondanks de tip van Erik-Jan Wijninga eerder die week om in Wareham een Indian Curry te bestellen bij het oude voormalige treinstation, snakt mijn lijf naar een flinke biefstuk!


Na het diner terug naar het hotel, wat beschreven was als Old English Style…. En zo rook het in elk geval ook! Verder niets op aan te merken, gelegen aan de rand van een krijtrots met magistraal uitzicht over zee en The Purbecks. Jammer dat het uitzicht van onze kamer zich beperkte tot de parkeerplaats, maar reden te meer om vrijdag vroeg op te staan en op tijd op pad te gaan.


De volgende ochtend dus vroeg uit bed en na het ontbijt richting Corfe Castle vertrokken. Als kind heb ik vele vakanties in deze omgeving doorgebracht, dus ik ken de omgeving hier als mijn broekzak. Onder de spoortunnel door, rechtsaf richting Studland Bay om vervolgens na ongeveer 1,5 mijl rechtsaf te draaien en de verharde wegen te verlaten. We wisselen van bestuurder; ik heb het greenlanen hier al vele malen gedaan, maar voor Lot wordt het de eerste keer om zelf te kunnen rijden.


De bak in low gear en rijden vanuit tweede en derde versnelling, dat is greenlanen. Rustig aan, respect voor de natuur en vooral genieten van de omgeving. Hier is de Land Rover helemaal in zijn element. Hier zijn geen files, geen verkeerslichten, maar hier tref je vooral rust. Vanaf de eerste heuvel kijk je uit op de restanten van Corfe Castle en het omliggende dorpje. Aan de andere zijde van de heuvel kijk je uit tot aan Poole Harbour, een van de grootste natuurlijke havens ter wereld. 360 view vanaf onze heuvel, tijd voor foto’s en flink uitwaaien, hier staat immers bijna altijd wind.



We vervolgen onze route greenlanend richting Harmans Cross en rijden naar Kingston. Vanaf hier wordt de weg steeds moeilijker begaanbaar in verband met de vele keien en kuilen in de boerensporen tussen de weilanden. De route brengt ons langs de zuidkust naar Kimmeridge Bay, een kleine baai aan de Jurassic Coast. Wie fossielen wil zoeken , moet hier beslist eens naar toe gaan, succes verzekerd! Wij gaan echter op weg naar Bovington Camp, een groot militair terrein voor de artillerie. Net voorbij Bovington camp brengen we een bezoek aan Clouds Hill, de voormalige woning van T.E. Lawrence, oftewel Lawrence of Arabia. Het blijft indrukwekkend hoe zo een groot man zo bescheiden leefde tijdens zijn militaire carrière. Het miniscule huisje herbergt een schat aan fotomateriaal en geeft een goede impressie over deze unieke man. De woning heeft geen keuken, maar er werd gekookt in de open haard. Er is ook geen toilet, T.E. prefereerde om de natuur in te gaan om daar zijn behoeften te doen. In de woonkamer treffen we een leesstoel, door hem zelf ontworpen, zodat hij naast een ideale zithouding ook zijn boek, glas drinken en een olielampje op de leuning kwijt kon. Ook een thee-servies, door hem persoonlijk ontworpen en in opdracht one-off laten maken bij een pottery in Wareham, voor de best mogelijke thee!


Daarnaast zien we nog nog een model van een motorboat, The Biscuit, ook weer mede door hem ontworpen als high speed boat.


Maar goed we moeten verder…. We pakken een smal zandpad net voorbij Lawrence Footpath en gaan op zoek naar de rivier the Frome. In dit deel kun je met een Land Rover de rivier doorkruisen en dat is voor ons een “must do” ter afronding van het greenlanen.

Na het greenlanen nog snel een cream tea genoten bij Nellie Crumb in Wareham, om vervolgens onze bestemming in The Cotswolds in te geven in het navigatiesysteem en op pad te gaan.



We verlaten Dorset en besluiten hier zeker weer een volgend bezoek te plannen. Via Southampton rijden we via de snelwegen naar De Vere Cotswolds Water Park Hotel in South Cerney, waar we inchecken en ons klaar maken voor de Meet & Greet met de andere deelnemers en het overheerlijke buffet. Veel bekende gezichten, vooral Engelsen, twee Duitse stelletjes, Stephan en Lize Laudrup uit Denemarken en uiteraard Frederic Rambert uit Frankrijk.


Mooie opkomst, met Coupes, SE5 (A)’s, SE6 (A-B)’s, Middlebridge, maar vooral heel veel GTC’s. Verder de small sports Reliants: een Scimitar Sabre, SST, SS-1’s. Meest opvallend is het prototype van de Sabra, vergezeld door een Daimler Dart.



Een aantal deelnemers heeft geen Scimitar mee, omdat deze momenteel gerestaureerd worden, of omdat de reisafstand te groot was.


De zaterdag staat in het teken van een ‘Navigational Tour and Scenic Drive’ door de Cotswolds. Prachtige route, heerlijke lunch en vooral genieten. De meeste deelnemers kijken vooral uit naar de tussenstops, om lekker bij te praten met alle andere deelnemers. Wij hebben gekozen om vooral van de rit te genieten en niet voor de prijzen te gaan, dus de te beantwoorden vraagstukken slaan we lekker over.


’s Avonds staat het Gala diner op de agenda, waarbij een continue powerpoint foto-impressie van de Tour wordt afgespeeld. Nog een kleine pub quiz tussendoor, waarbij het mobiele internet onze grootste vriend is. We worden al snel van valsspelen beschuldigd, ondanks ons verweer dat we slechts de vragen via translator naar onze moerstaal trachten te vertalen. De Britten trappen er echter niet in!



Als afsluiter van de avonds ontvangen we onze goodie-bags en wordt de International 2020 aangekondigd: Dublin, met Meet en Greet in de Guinness brouwerij! I’m in……

Het zondagprogramma moeten we helaas overslaan omdat Lot maandagochtend haar tentamens heeft. Dus na het ontbijt pakken we onze spullen, nemen we afscheid van de andere deelnemers en zetten koers naar Dover. De terugreis verloopt zonder vertraging en rond 19:30 uur staan we, moe maar voldaan, weer veilig thuis op de oprit.


18 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven