top of page

Reliant Scimitar GTE SE5 (1968-1970): 

Reliant Scimitar SE5.jpg
dashboard SE5.jpg

Op een van de bekende Engelse Autobeurzen toonde de

Fa. Ogle Design (Tom Karen) eind jaren ’60 een bijzonder studie model; een tweedeurs vierzitter met een sterk aflopende daklijn, het voorste gedeelte van het dak transparant uitgevoerd. Een uniek stukje vakwerk van de bekende TRIPLEX glasfabriek. Een waar revolutionair model welke gelanceerd werd als een Shooting Break, met voor die tijd unieke features zoals: een volledig glazen achterklep en opklapbare stoeltjes achterin waardoor je een zeer ruime vlakke laadruimte kan creëren. Dit unieke ontwerp was zijn tijd ver vooruit, bedenk

dat de sterk gelijkende Volvo P1800 pas 4 jaar later werd ontworpen…. maar ook de recente Volvo C30 heeft nog de Shooting Break trekjes.

 

De Reliant fabriek zag wel wat in dit ontwerp, men was op zoek naar een opvolger van de GT Coupé en ontwikkelde uit dit studie model de Reliant Scimitar GTE SE5, met een nieuw ontworpen stalen chassis, verbeterde wielophanging en uiteraard een polyester carrosserie. Beschikbaar met de bekende straight-six 2.5 Ltr en de Ford Essex V6 3 Ltr. De straight-six 2.5 ltr is door gebrek aan belangstelling maar kort leverbaar geweest.

 

Met de V6 kreeg de SE5 een topsnelheid van 120 mph (193 km/u). Vanaf 1970 was er naast de vierbak (met optionele Laycock overdrive op 3e en 4e versnelling) ook een drie traps automaat leverbaar (Borg & Warner type 35).

​

Door de plaatsing van de V6 achter de vooras heeft de auto een hele goede wegligging en in die tijd superieur aan bijv. Porsche 911 die bekend stond om gemeen uit te kunnen breken. 

 

N.a.v. klachten over het vies worden van de achteruit plaatste Reliant een achterruit wisser, de eerste achterruit wisser in de auto wereld!

 

Reliant gaf deze sportieve GTE een ruime tankinhoud van 80 liter, daarmee werd het de eerste productie auto die in staat was om zonder tanken 1000 km af te leggen.

 

De chromen accenten rondom de raamlijsten accentueren de fraaie aflopende daklijn. De auto heeft een strak dashboard met in de midden console een aantal bedienings (toggle) schakelaars. 

 

Prinses Anne kreeg voor haar 20e verjaardag als cadeau een Reliant Scimitar SE5 (handgeschakeld) zij was daarmee een waardevolle promotor voor de Scimitar.

Ze heeft er uiteindelijk een aantal gehad.

​

Er zijn ca. 4311 stuks van de SE5 geproduceerd.

​

​

Reliant Scimitar SE5a (1972-1975): 

​

In 1972 werden een aantal verbeteringen doorgevoerd, dit herziene model kreeg de type aanduiding SE5a. De extra 7 pk (5 kW) verhoogde de prestaties van de GTE en was nu in staat van 0-60 mph (0-97 km/h) in 8,5 seconden en de topsnelheid werd 121 mph (195 km/h). 

 

De SE5A werd voorzien van een nieuw (moderner) kunststof dashboard, veel meer rondingen dan de rechte strakke uitvoering in de SE5. Aan de achterzijde werden de separate achteruit rijlichten opgenomen in de lampunits. Bijzonder is dat eerder aanwezige merkaanduiding Reliant niet meer terug kwam op de body. 

 

Ook bij de SE5 & SE5A maakte Reliant veel gebruik van de beschikbare componenten uit de Engelse automobiel industrie, paar voorbeelden de portiergrepen > Mini Clubman , achterbumper Ford Escort (ingekort), radiateurdop Ford Granada, voorwielophanging > Triumph TR 6, interieurverlichting > MGB GT en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

 

Er zijn ca. 5105 stuks van de SE5A geproduceerd, daarmee de meest succesvolle Scimitar qua verkoop aantallen.

Documentatie 

& brochures

Technische

specificaties

Films

dashboard SE5a.jpg
bottom of page